torsdag 3 december 2009

Skype för möten i skolan...

Idag kommer två exempel.

Det första handlar om 6-åringar som skypar med 6:or och kommer från Lena Gällhagen som berättar om hur en 6:a i Orminge Skypar med en förskoleklassen i Älta.
Eleverna var väldigt spända, och det här märktes att de tyckte var jättekul.
Först hade sexorna förberett ramsor där de mindre barnen skulle fylla i ett rim. Sedan blev det frågestund.

- Hur är det att gå i 6:an? undrade någon,
- Ska det bli spännande att börja i 1:an?
- Gillar ni fotboll?

Att kommunicera med skypes videomöte kändes enkelt och inspirerande. Direkt efter mötet funderade 6-åringarna på om de i vår skulle kunna åka till sexornas skola och hälsa på "på riktigt".

Det andra exemplet kommer från Falkenberg, Frökens Funderingar, där man tagit till Skype för utvecklingssamtal. Inte alla samtal men de som kommer i mellan. Ni vet de familjer som man egentligen vill träffa oftare.
Med hjälp av Skype och Unikum så håller man mellanmöten för avstämning och uppföljning. Enkelt och snabbt och alla får komma till tals. Så här skriver Lena Carlsson
Det finns flera fördelar, som jag ser det:
Vi blir inte lika tidsbundna: Det är lättare att lägga in strötider för läraren, det gör inte så mycket att det inte är fem samtal på rad, eftersom man inte behöver vänta ett par timmar i skolan innan föräldern kan komma. Är man hemma kan man utnyttja tiden mellan två samtal till annat. Miljömässigt spar vi in transporter till och från skolan + de utsläpp som då sker.
Tänk på skolor med riksintag, eller där den ena föräldern bor långt borta, plötsligt kan de enkelt vara med!
Nackdelar? De första samtalen vill jag nog träffa vårdnadshavarna ändå, när jag fått en ny klass. Det kan nog vara bra för föräldrarna att få känna in skolans miljö på plats också.
Men jag skulle gärna sedan, när en relation finns etablerad, mycket väl kunna ta en majoritet av samtalen via Skype.
Och tänk så smidigt att använda det till de uppföljningssamtal där man egentligen bara konstaterar att de insatta resurserna har gett resultat!
Japp, jag ska definitivt prova!
Genialiskt båda två...

...synd bara att Lund inte kan använda Skype pga plattformen inte innehåller det programmet och många fler nyttiga program. Men nu bryter Gunnesboskolan sig loss och jag misstänker att fler kommer att följa. Jag vill dock deklarera att jag är för idéen med en central IT-avdelning som står för grunden. Dvs att alla skall kunna nå Internet och ha tillgång till datorer men när denna grund inte släpper loss kreativiteten hos beställarna utan håller dem tillbaka t.o.m. motverkar utvecklingen då har IT-avdelningen tappat sin legitimitet.
Jag tror numera på en balans, med en IT-adelning som står stommen d.v.s. nätverket och vissa centrala obligatoriska system och som kan erbjuda tilläggsmoduler som förvaltningarna och skolorna kan köpa om de vill men även köpa från externa aktörer om de passar verksamheten bättre. Dessa tilläggsmoduler kan vara datorer tillbehör mm.

1 kommentar:

Lena Gällhagen sa...

Hej Jonas!
kul att du uppmärksammat vårt skypande i Nacka. Jag vill bara berätta att jag inte längre heter "Byström". du får gärna ändra. Mitt nya namn är "Gällhagen"

/Lena